ANKA Informatikai szolgáltzatások - © 2015

8. További jelentősebb tényezők

A sebességfokozatok megválasztása

42. A modern, komputer-vezérelt motorok előnye, hogy az alapjáratot állandó fordulaton tartják akkor is, ha a motort bizonyos mértékig terheljük. Így csúcsforgalomban araszolva, akár el is felejtheti a gázpedált, elég, ha a váltót egyesbe rakva, a kuplungot a szokásosnál kissé lassabban engedi fel. Az autó így is elindul, sőt akár kettes - hármas fokozatban is tud erőlködés nélkül, alapjárati fordulaton haladni. (Majdnem olyan, mintha az automata autó "kúszna".) Ha így, gázadás nélkül elindulva araszol dugóban, akár 25 %-át is megtakaríthatja a bedugult szakaszon az üzemanyagnak, hiszen a motort nem pörgeti föl fölöslegesen az elindulással és a néhány méteres gyorsítással. Ha így halad, és fékezni kell, a váltót még azelőtt vegye ki üresbe, hogy a fordulatszám jelentősen leesne, mert az esetben a terhelés alól felszabaduló motort feleslegesen felpöröghet. Gyengébb motor az alacsonyabb nyomaték miatt, kis fordulaton nehezen mozdítja meg az autó tömegét, ezért a módszer a kuplungot erősebben igénybe venné a szükségessé váló nagyobb csúsztatás miatt. Ezért először próbálja ki, hogy nem kell-e túl sokat csúsztatni a tengelykapcsolót, illetve, hogy a motor nem kezd-e rángatni az autó tömegével küszködve. Ha igen, inkább ne próbálkozzon ezzel! 

43. Ha fölfelé vált, annál jobb, minél gyorsabban zajlik le a váltás folyamata. Nem arra gondolunk, hogy nagyon alacsony fordulaton váltson - ez inkább ártana, mint használna (lásd 5. pont) - hanem arra, hogy maga a váltás folyamata zajlódjon le minél gyorsabban, hogy az autó ne veszítsen sebességéből, és a motor fordulatszáma se essen le az alapjáratig.


44. Néhány (reméljük hamarosan egyre több) új fejlesztésű autóban található egy sebességváltást segítő kijelző, ami mutatja az éppen optimális sebességfokozatot. Ha az Ön autójában van ilyen, "hallgasson" rá! A számos autóban, a kilométerórában különböző sebességeknél elhelyezett, a felfelé váltásra figyelmeztető kis nyilak -jelölések is hasznosak, ezeket is jó figyelembe venni.

 

Haladás emelkedőn

45. Hagyományos gázpedállal szerelt autókkal fordul elő, hogy amikor emelkedőn, magasabb s ebességfokozatban haladunk, a gázpedált mélyebbre nyomjuk mint az adott sebességű haladáshoz kéne, viszont ezt nem vesszük észre, mert a magas sebességfokozat miatt az autó nem gyorsul. Ilyenkor a levegőmennyiség-szabályozó szelep jobban kinyílik, mint az adott körülmények között kellene. A motorba ez által nem megfelelő mennyiségű üzemanyag-levegő keverék jut. A motor vezérlése megpróbálja a túlságosan kinyitott levegőmennyiség-szabályzó álláshoz igazítani az üzemanyag mennyiséget. Mivel azonban a magas sebességfokozat miatt a motor nem tud felpörögni, az égés továbbra sem lesz tökéletes. Tehát ha tartósan fölfelé halad emelkedőn, érdemes a gázpedál lassú felengedésével ellenőrizni, hogy nincs-e túlságosan benyomva. Meg kell keresni azt a pontot, amíg az autó el nem kezd lassulni. (Előfordulhat, hogy ilyen gázelvételkor, az autó először szinte meglódul, hiszen a motorba a megfelelő mennyiségű üzemanyag-levegő keverék kerül.) Ezután ugyancsak finoman kezdje el újra benyomni a gázpedált addig, amíg a lassulás meg nem szűnik. (Ezt akkor hajtja végre helyesen, ha az egész művelet nem tart tovább 5-6 másodpercnél.) Ekkor a motor elkezd újra élni, nem szenved, nem fulladozik, optimális lesz az égés. Szükség esetén váltson vissza! Nem jó a motort szenvedni hagyni. 

46. Rossz szokás, ha valaki emelkedőn kényszerül megállni, és gázadással, valamint a kuplung csúsztatásával tartja egy helyben az autót, ahelyett, hogy a fékkel tartaná meg. Ez rendkívüli mértékben koptatja a kuplungot, valamit fölösleges üzemanyag-fogyasztást eredményez.

autostitkok

Forrás: www.autostitkok.hu

Találatok: 565